single-post.php

Bovenbouw 3 naar Berlijn.

Van dinsdag 4 t/m donderdag 6 juni verblijven acht leerlingen van B3 met twee begeleiders vanuit school drie dagen in het mooie Berlijn. Dinsdag heel vroeg was het vertrek met de trein. Vlak voor de middag was de groep over. Na het indelen van de kamers in het hostel, maakt de eerste foto die wij ontvingen duidelijk dat de groep inmiddels Berlijn is ingetrokken. Hier staat de groep voor de Brandenburger Tor.

Vanuit Berlijn werd een reisverslag opgestuurd.

Dinsdag 4 juni
In alle vroegte werd er om 6.30 uur verzameld achter station Hengelo. Iedereen was er mooi op tijd. Meneer Verheul kwam ons zelfs uitzwaaien. De treinreis was rustig, de sfeer gezellig.
Helemaal op schema kwamen we om 11.22 uur aan op Berlin Hauptbahnhof. Daar hebben we de tram gepakt richting het Hostel om onze bagage af te geven. Vanaf het hostel konden we de Fernsehturm al zien liggen. Via de Alexanderplatz en Unter den Linden zijn we te voet naar de Brandenburger Tor gelopen. Dat was een flink eind in deze warmte, maar op wat rondvliegende zweetdruppels en wat gezucht na, werd er niet geklaagd.
Gelukkig was er aan de rand van park Tiergarten wat schaduw en was het niet ver naar het Holocaust monument als nagedachtenis aan alle omgekomen Joden in de Tweede Wereldoorlog.
Daarna nog een korte wandeling gemaakt naar de Reichstag (het Duitse parlement).
Van daaruit hebben we toch maar de bus terug naar de Berliner Dom genomen. De kathedraal zelf is van buiten en van binnen indrukwekkend. Maar dat was nog niks in vergelijking met het uitzicht bovenop. Daar moest je wel 267 traptreden voor klimmen en die energie had niet iedereen meer over. Maar het was zeer de moeite waard. Daarna konden we inchecken en even opfrissen in het hostel.
Tegen zeven uur zijn we gezellig gaan eten in de stad. Als afsluiter van de dag zijn we in de Fernsehturm naar boven geweest. Een toren van 368 meter hoog. Door de grote ramen rondom konden we goed zien waar we overdag hadden gelopen. De apps op de telefoons gaven gemiddeld 10 kilometer aan.
Rond half elf was het tijd om terug naar het hostel te gaan en de kamers op te zoeken. Morgenvroeg is het al weer vroeg dag. Dan staat er een fietstocht door Berlijn op het programma.

Dag 2.
Na een rustige nacht was het vanochtend weer vroeg op. Nu is er door de warmte op de kamers en de energiedrankjes met al die suikers toch niet echt veel geslapen. Kevin stond om 4 uur al onder de douche. Om kwart over 8 zijn we gaan ontbijten. Het was een ontbijtbuffet met genoeg keuze en dat gaf genoeg energie om er weer tegenaan te kunnen. Ook het lunchpakket dat we voor deze dag meekregen van het Hostel was prima verzorgd.
Het is weer een bijzonder warme dag. Dus drinken en insmeren met een zonnebrandmiddel met een hoge factor zijn we niet vergeten. Vandaag stond de fietstoer met een Nederlandse gids op het programma langs historische punten in het vroegere West en Oost Berlijn. We hebben oude stukken van de Muur gezien. Er is zelfs nog graffiti gespoten door Berkay en Pim.
Na de rondleiding hebben we ons opgefrist in het Hostel om met de U-Bahn naar de “gedenkplaats aan de Berlijnse Muur” te gaan. De rondleiding daar met een Engels sprekende gids  was door het vertaalwerk van Juf van Raaphorst goed te volgen voor de leerlingen. Het is ons duidelijk geworden dat er verschrikkelijke én verdrietige dingen gebeurd zijn in het niemandsland tussen de twee muren.
Na het beklimmen van het uitkijkpunt zijn we met de S-bahn naar de Gedächtniskirche aan de Kurfürstendamm gegaan. Daarna kon het beloofde shoppen beginnen om af te sluiten met het eten naar keuze.
Om half 8 met de bus terug naar het Hostel. Zo kwamen we onderweg nog enkele nieuwe bezienswaardigheden van de stad Berlijn tegen. Opnieuw even opfrissen en toen door naar de bowlingbaan. We hoopten dat het daar niet zo warm zou zijn. Gelukkig kwam dat uit omdat de bowlingbanen in de kelder lagen. Daar hebben we in twee teams flink gestreden. Kevin kwam met een eindschot als winnaar uit de bus. Ook Joyce en Pascal haalden hoge scores.
Zo eindigde er weer een geslaagde dag, met enkele vermoeide en zere voeten van de warmte en het lopen (wel weer 13 km). Nu nog één dag voor de boeg met o.a. een bezoek aan het olympisch stadion.

Berlijnreis dag 3.
Vanmorgen was het om 8 uur weer tijd om op te staan. Doordat het gisteravond nog lang gezellig was gebleven op de kamers, zagen de gezichten er iets minder uitgeslapen uit.
Na een uitgebreid ontbijt was het alweer tijd om de tassen in te pakken en de kamers op te ruimen. Ondertussen verleende juf van Raaphorst eerste hulp bij blaren bij Naomi en Mirthe, die door het vele lopen en het warme weer behoorlijk zere voeten hadden gekregen.
Daarna hebben we de u-bahn genomen naar het Olympia Stadion. Daar kon de Deense gids Harriët ons heel veel vertellen over dit stadion dat in opdracht van Hitler is gebouwd voor de olympische spelen in 1936. Het is nu het thuisstadion van Hertha BSC. Tijdens de rondleiding mochten we uitrusten in de vip-stoelen waar normaal alleen bekende politici, koningen, artiesten en sporters mogen zitten. De grasmat was niet ze zien, omdat het stadion werd klaargemaakt voor het optreden van Phill Collins morgen en Rammstein, Metallica en Pink later.
Na deze rondleiding zijn we terug gegaan naar het Hostel, waar de meiden iets hebben gegeten en de jongens nog even een boodschap gingen doen.
Toen we alle bagage hadden opgehaald en klaar stonden om naar de tram te gaan, barstte het noodweer los. Toen zijn we toch maar met de u-bahn gegaan, want onder de grond was het in ieder geval droog. Op Berlijn hbf heeft iedereen nog even koffie gehaald bij Starbucks. Om 16.34 uur vertrok onze trein naar Hengelo. Al snel vielen de eerste ogen dicht, maar na een uurtje was iedereen weer wakker. Door het slechte weer was er in Hannover geen machinist en moesten we 75 minuten wachten voor we verder konden. Gelukkig had de sfeer er niet onder te lijden en bleef het gezellig.
Later dan gepland eindigde onze reis in Hengelo, waar wij terugkijken op een mooi avontuur.